HSL väläyttelee taas tienkäyttömaksuja pääkaupunkiseudulle ja ehdottaa, että maksutuloilla voitaisiin rahoitettaa esimerkiksi lippuhintojen alentaminen (Länsiväylä 2.1.2019).
Kannatan tällaisia maksuja vain, jos niille saa kunnolla vastinetta. Käyttäisin tulot ennemmin joukkoliikenneyhteyksien parantamiseen kuin lippuhintojen alentamiseen. Muuten ympäryskuntien asukkaat käytännössä rahoittaisivat valmiiksi hyvien yhteyksien varrella asuvien halvemmat liput.
Nykyisellä palvelutasollaan HSL:n joukkoliikenne on liian harvalle varteenotettava vaihtoehto yksityisautoilulle. Vai kuinka moni siirtyisi autoilusta joukkoliikenteeseen, jos kuukausiseutulippu maksaisi 15 euroa vähemmän, mutta kaikki muu pysyisi ennallaan?
Espoon sisäinen joukkoliikenne on nyt lähinnä syöttöliikennettä lähimmälle juna- tai metroasemalle, vaikka ihmisten liikkumistarpeet ovat monipuolisempia.
Laittaisin rahaa myös nopeisiin bussiyhteyksiin, jotka kuskaisivat ihmisiä Helsingin keskustaan sujuvasti sellaisilta Espoon ja muiden ympäryskuntien alueilta, joita ei juna tai metro palvele.
Liityntäpysäköintipaikkoja pitää saada riittävästi kaikkien sisäänajoteiden varsille. Tarvitsemme myös parempaa poikittaisliikennettä koko pääkaupunkiseudulle, jotta vaikkapa Länsi-Espoosta lentokentälle ei tarvitsisi kulkea Helsingin keskustan kautta.
Viime vuonna espoolaisten tyytyväisyys joukkoliikenteen palvelutasoon otti takapakkia. Länsimetro mylläsi eteläisen Espoon bussilinjaston ja matka-ajat Helsinkiin jopa yli kaksinkertaistuivat, mutta myös sisäisiä linjoja lakkautettiin. Seuraavaksi HSL:n leikkuri uhkaa Pohjois-Espoon bussilinjastoa.
Helsingillä on enemmistöedustus HSL:n hallituksessa. Eikä helsinkiläisiä näytä kiinnostavan parantaa ympäryskuntien joukkoliikennettä, vaikka se ilmastonmuutoksen torjumisen kannalta olisi järkevää. Voimmeko luottaa siihen, että HSL käyttäisi tienkäyttömaksujen tuoton yhdenvertaisesti eri kaupunkien asukkaat huomioiden?
Sara Saramäki
Varavaltuutettu Espoossa (kesk.), kansanedustajaehdokas
Kirjoitus on julkaistu Länsiväylä-lehdessä 9.1.2019.