HSL julkaisi luonnoksen Etelä-Espoon bussilinjaston muutoksista, kun metro alkaa liikennöidä Kivenlahteen 2023. Luonnos on meidän Latokasken, Nöykkiön ja Tillinmäen asukkaiden kannaltamme pettymys. Bussilinjoja karsitaan, liityntäbussien reittejä pidennetään ja vaihdoton yhteys Latokaskesta Tapiolaan poistetaan. Uusi bussilinja Latokaskesta Kamppiin on ainoa valonpilkahdus, mutta se kiertää Olarin ja Niittykummun kautta, eli matka-ajan nopeudella sekään ei pääse loistamaan.
Matkustajatyytyväisyys ja matkamäärät romahtivat Latokasken lähiseuduilla, kun suorat bussilinjat Kamppiin ja Meilahteen lakkautettiin Länsimetron tulon myötä. Liityntäyhteyksillä matka-ajat tuplaantuivat puolesta tunnista yli tuntiin. Moni perhe joutui hankkimaan uuden auton, koska muuten vanhemmat eivät olisi ehtineet hakea lapsiaan päiväkodista.
Latokasken seudulta on annettu koko metrofarssin ajan ennätysmäärä palautetta HSL:lle. Niin myös uuden linjastosuunnitelman valmistelun aikana. Silti HSL:n julkaisema linjastoluonnos on tyyliä: “kiitos palautteesta, mutta emme aio toimia sen mukaan jatkossakaan”. Jaan asukkaiden turhautumisen.
Kun metro alkaa liikennöidä Kivenlahteen, suorat bussilinjat Länsiväylän eteläpuolelta lakkautetaan. Näiden asukkaiden on pakko bussin sijaan alkaa käyttää metroa. Samalla metronjatkeen varteen rakennetaan koteja 100 000 uudelle asukkaalle. Metro tulee aivan täyteen jo heistä. Olisi perusteltua palauttaa suorat bussilinjat meille, jotka asumme kauempana metrosta.
Jos tahtoa löytyy, valtuutetut voivat osoittaa Espoon budjetista rahoja suorien ruuhka-ajan linjojen palauttamiseen Latokasken lähiseuduilta. Tällä vaalikaudella palautettiin suorat bussilinjat Länsiväylän eteläpuolelta, joten mahdotonta se ei ole. Toivottavasti ensi kevään vaaleissa valtuustoon valittaisiin mahdollisimman monta valtuutettua, joita Latokasken, Tillinmäen ja Nöykkiön asukkaiden arki kiinnostaa.
Sara Saramäki
Varavaltuutettu (kesk.)
Latokaski-seuran hallituksen jäsen
Kirjoitus on julkaistu Länsiväylässä 23.12.2020.